Nyheter 2012

• Vi vurderer å parre Conny i begynnelsen av 2013, høres det spennende ut så følg med !

• 26/12. Conny, Daisy og jeg var på skitur, mens Geir gikk på truger med de to eldste for å tråkke opp løypa igjen etter siste snøfallet. Vi hadde en fantastisk fin skitur i stille vinterskog og for en gangs skyld hadde jeg med det lille fotoapparatet på innerlomma. Det er sånne turer som virkelig gir livet litt ekstra mening. En annen skiløper hadde gått foran og og det var alt, ellers bare stillhet, snø og vakker natur. I en travel hverdag er disse turene så utrolig viktig og for meg er det "medisin" å komme ut. Ikke like fristende bestandig selvfølgelig, men deilig bare man kommer seg ut. Vi er ute i skog og mark i all slags vær hver eneste dag hele året takket være hundene og det har vi tobente like godt av så takk Lille, Ruby,Conny og Daisy..................

Cita og Eros på tur i desember sammen med Geir og "tuppene". Supert å løpe på isen ! Eldbjørg er fotograf

• 16/12-2012. Svensk Vinnerutstilling i Stockholm med 40 påmeldte samojeder for dommer Ole Staunskjær fra Danmark. Tone-Lise og jeg tok turen med Charmy, Conny og Daisy. Turen på lørdag ble lang, med snøvær hele veien til Stockholm, men vi skravlet og koste oss så det gikk greit. På søndag var Charmy først i ringen og han fikk excellent, men ikke noe mer. Så var det "tuppene" sin tur og Daisy vant klassen sin med CK og ble Svensk Juniorvinner 12. Så var det Conny sin tur og hun endte opp med å bli beste tispe og BIM og dermed Svensk Vinner 12. Årets siste utstilling ga full uttelling så turen hjem gikk greit (he-he). I 2012 har Conny blitt Nordisk og International utstillingschampion i tillegg til Norsk og Svensk Vinner og "Lillemor" Daisy har blitt både Dansk, Nordisk, Svensk og Norsk Juniorvinner !! Bildet under er av BIR og BIM. Robbie som ble BIR ble også BIG2, vi gratulerer så mye !

• November. Vi har hatt flere fine jenteturer i det siste og årets to første skiturer, det var supert. første turen var på kveldstid og det gir jo en egen stemning. Mari, Nansen, jeg og "tuppene" storkoste oss. De to yngste løp løse og herjet mens de andre måtte jobbe, men en liten bilde/godbitpause måtte vi ha før turen i vinterland fortsatte. (he-he). Mari er fotograf. Noen flere bilder ser du her

• 24/11. Norsk Vinnerutstilling på Lillestrøm med Marianne Baden fra Danmark som dommer og 40 påmeldte hunder. Først ut fra oss var Dakoda og Dragonlord Emrys i juniorklassen. Emrys fikk excellent og ble 6. beste juniorhanne og Dakoda ble beste juniorhanne og dermed Norsk Juniorvinner12 og til slutt ble han jammen Best av alle hannene med Cert og tittel Norsk Vinner12 og BIR !!! Ikke dårlig når det var første offisielle utstilling både for hund og handler. Gratulerer så mye til Nina og takk for super innsats, dere var kjempeflinke begge to. Da var det tispene sin tur og først ut var Daisy som var en av 10 juniortisper. Hun vant klassen sin og ble dermed Norsk Juniorvinner og fikk CK. Hun ble også 4. beste tispe i beste tispeklasse. Cita og Conny stilte i Championklassen og Cita ble 4. beste championtispe med CK og en nesten naken Conny vant klassen og ble til slutt beste tispe og BIM med tittelen Norsk Vinner12. Hun fikk også det CACIBET hun trengte for å bli INTERNATIONAL CHAMPION, nå har det nemlig gått litt over et år siden hun fikk det første. Ikke dårlig å fylle kravene til dette før man er 2,5 år siden man ikke får CACIB som junior og det må gå minimum et år fra det første til det siste. Vi må vel vente lenge på godkjenning av tittelen, men sånn er det jo bare. Til slutt stilte vi i oppdretterklasse med Dakoda, Daisy, Conny og Cita og fikk strålene kritikk og Hederspremie (HP). Erlend stilte sporty opp som handler for Daisy både i beste tispeklasse og oppdretter, tusen takk for hjelpen, det gikk kjempebra ! Litt av en dag for Kennel Rajuma..................Bildene under er av BIR/BIM og oppdretterklassen, noen flere bilder finner du her.

• 16-18/11. På hyttetur. Vi tok med trugene fordi det var så lite snø og det var godt. Uten dem hadde det vært håpløst å gå tur, mer snø enn vi trodde. Det var helt nydelig å kommer seg bort fra søle og regn og opp i snøen. Vi hadde fjellheimen helt for oss selv og fire hvite løp stort settløse og storkoste seg etter å ha dratt oss opp de bratteste bakkene (he-he)

• 11/11. Utstilling på Kongsberg med 12 påmeldte samojeder for dommer Marie Petersen fra Danmark. Dragonlord Emrys var på sin første offisielle utstilling og ble 2. beste hanne med Cert, slått av halvbror Charmy som ble beste hannhund og BIR og Darling Olivia ble beste tispe med Cert og BIM. En fin dag for Kennel Rajuma med andre ord. De to yngste var en smule "kenguruer" og trenger mer ringtrening, men sånn er det bare. Vi hadde tenkt at vi skulle få tatt noen nye bilder av de unge ute, men desverreøste det ned det hele dagen så vi fikk ikke tatt noen bilder.

• 3.-4./11. Dansk og nordisk vinnerutstilling i Herning. 47 påmeldte samojeder og dommere var Fernando M. Rodrigues fra Portugal og Jørgen Hindse fra Danmark. Som vanlig var det veldig hyggelig å komme til Danmark, mange klemmer og hyggelige hilsener. Jeg hadde med meg Daisy og Cita, siden Eldbjørge egentlig skulle være med også, men ble syk. På lørdag var det Dansk Vinner og Cita fikk CK og ble 3. beste championtispe. Daisy vant klassen sin og ble Dansk Juniorvinner og til slutt ble hun 2. beste tispe med Cert !! (hun er derverre for ung til å få CACIB) På søndag ble Cita 4. beste champion med CK og Daisy ble Nordis Juniorvinner med CK. En flott helg resultatmessig og en hyggelig tradisjon ! Snill forograf var Pia Hjort og bildene under er av Cita, BIR/BIM begge dager og Daisy med Certet sitt.

• 27/10. Mari og jeg og 5 firbente var på tur på Blefjell. Sur vind, men fantastisk flott !! Hardt snødekke gjorde at vi kunne gå hvor vi ville så det var helt nydelig, det gikk unna og vi hadde noen fantyastiske timer på fjellet. Hundene fikk løpe en del løse og kose seg, men det var fuglejegere ute så vi måtte ta hensyn. Håper det holder seg sånn en stund til så vi kan få oss en tur til der på beina.  Vi hadde flott skogstur i dag søndag også, men det er nå noe eget med fjell og snø da. Mari var fotograf...................

• 20-21/10. Daisy var på sitt siste valpeshow i Letohallen. Hun ble BIR og BIG2 på søndag. Fin trening før vi skal til Herning på Dansk Vinnerutstilling om 14 dager. Første gang inne på utstilling er alltid litt spennende, men det gikk fint.

• 16/9-2012. Vi har hatt noen flotte helger på hytta og denne helga hadde vi med Eros og Cita også det var fullt hus ! Veldig greit med stor innhegning til hundene rundt hytta da. På tur med 3 hver gikk også greit, men bra det ikke er sånn hver dag (he-he). Hele gjengen skal ha godbit når vi tar pause................... Flere bilder her

• 25-26/8-2012. Denne helga var det utstilling begge dager. Vi hadde med Daisy, Aurora og Charmy i håp om at han skulle få det certet han manglet for å bli NUCH. På lørdag var det Marianne Holmli som dømte både rasen og gruppa og Charmy fikk cert og ble BIM og ble dermed NUCH ! Aurora ble BIR og BIG3 og Daisy ble BIR, BIG1 og Best In Show-valp for Marie Petersen fra Danmark. Vi kan vel si det sånn at rasedommeren var veldig begeistret for alle tre og kanskje spesielt Daisy så det var moro. På søndag var det dommerbytte og italieneren Antonio Lorenzo som dømte rasen og gruppa. Da ble Charmy BIM, Aurora BIR og BIG2 og Daisy BIR og BIG2-valp. En flott helg resultatmessig igjen, trivelig stemning og bra vær. Bildene under er av BIS-valp og BIR/BIM

• 19/8-2012. NKK-utstilling i Oslo med 5 valper og 23 voksne samojeder for dommer Eli-Marie Klepp. Daisy ble BIM-valp og hennes halvbror "Billie" ble BIR-valp og også BIG1 og til slutt BIS1-valp ! Daisy's brødre ble nummer to og tre i klassen bak Billie. Gitte fra Kennel Cabaka hadde med seg "Cruise" fra Kennel Polarmist i USA, en stor og flott hanne. Han ble BIM og Aurora ble beste tispe og BIR. Hun ble også plassert som nummer 3 i gruppefinalen! Gitte og en venninde ble med hjem etterpå og endelig kunne Daisy og Bille herje, det var full fart til de reiste på mandag (he-he). Cruise gjorde sitt beste for å innynde seg hos de andre "damene". En helg med flotte resultater og trivelig besøk.  Bildene under er av BIM/BIR og Aurora som nr. 3 i gruppa !

• 28/7-2012. Utstilling i Moss med Arne Foss som dommer med 9 voksne og 4 valper. Fra Kennel Rajuma stilte vi en hel gjeng. Først ut var valpene Emrys og Dakoda som stilte i hanner 6-9 måneder og i dag var det  Dakoda som vant med Emrys som nummer to. Etterpå var det Daisy sin tur og hun vant klassen sin og ble BIR-valp mot Dakoda som ble BIM-valp. Charmy var nestemann ut og ble beste hanne med Cert og BIM. Cita som sto for championatet fikk cert og ble dermed NORSK UTSTILLINGSCHAMPION ! Hun ble bare slått av mamma Aurora som ble BIR, så vi må vel kunne si at Kennel Rajuma gjorde "rent bord" i møkkaværet. Tror aldri jeg har opplevd så mye regn på en utstillingsdag, vi var kliss våte selv om vi gikk i regntøy hele dagen. Vannet sto flere cm. over gressmatta og det var skikkelig ufyselig ! Vi kunne jo ikke annet enn å le og før vi skulle i finaleringen fikk vi blåst Aurora og Daisy litt med føneren utenfor klubbhuset, men de ble like fort våte igjen i oppsamlingsringen. Aurora ble ikke plassert i gruppa denne gangen, men Daisy ble BIG1 og til slutt BEST IN SHOW VALP ! Bildene under er av Daisy (2 stk.) dagen etterpå i hagen og Cita som ble NUCH. Vi tok ikke et eneste bilde i øsregnet..................

• Geir og jeg reisete på hytta på langhelg helga etterpå også. Mye blanda vær og ikke varmt, men topp turvær så vi koste oss nå likevel som vanlig. Vi hadde glemt fotoapparatet så bilder er det dårlig med..................

• 17/7-2012. Eli, Aico, Conny, Daisy og jeg reiste på hytta fredag formiddag. Geir har vært en uke langt inne på hardangervidda på fisketur med de to eldste så da tok vi andre en tur tuil fjells også. Oppholdsvær gjorde helga riktig så trivelig og de firbente storkoste seg på tur. Flere bilder ser du her

• 6/7-2012. Tone-Lise og jeg reiste til Tvååker i Sverige for å stille Charmy og Conny på en internasjonal utstilling for dommer Ann-Cathrine Edoff med 21 påmeldte samojeder. Det endte med at Conny ble BIR og Charmy BIM, begge med CACIB så det var supert. Conny har nå nok CACIB til å bli internasjonal champion, men hun må få et etter 5. november 2012 siden det må gå mer enn et år fra det første til det siste. Bildet under er av to søte vinnere..................

• 17/6. I dag var Dakoda, Dragonlord Emrys og Daisy på sitt første valpeshow i Sandefjord for dommer Alberto Berrios fra USA. Emrys ble beste hanne og BIM, Dakoda nr. 2 og Daisy best i 4-6 måneder og 2. beste tispevalp. Vi hadde en trivelig dag og det var flott trening for de tre som nok er ganske slitne i kveld (he-he). bildet under er ab BIM/BIR og flere bilder er lagt inn på sidene til Koda og Emrys

• Avslutter denne oppdateringa med et herlig bilde av Maar som sitter bamse. Sekunder etter gikk han i bakken og skulle i alle fall ikke sitte bamse mer når alle lo av han (he-he)

• 11/6. I helga har vi vært på hytta på Frøystul. Ikke et menneske å se i fjellet, men til gjengjeld så vi reinsdyr ! Stilig å se en flokk sånn og de hvite var "helt i hundre" ! Desverre hadde vi glemt fortoapparatet, men vi hadde ei flott helg på fjellet.

• 3/6. NKK-utstilling i Drammen med 21 påmeldte samojeder. Jeg tok turen med Conny og Cita og siden Eldbjørg hadde giftet fort sønnen sin på lørdag ble Øyvind med som "handler" for Cita. Vi hadde også med Daisy og alle fem koste seg  i Drammen. Det endte med at Conny ble 2. beste tispe, kun slått av Cita som ble ble Best I Rasen med Cert og Cacib ! Øyvind gjorde en super jobb som handler, tusen takk for hjelpen ! Bildene under er av BIR/BIM og Cita. Flere bilder er også lagt inn på siden hennes her.

• 26.-27./5 Var vi på dobbelt internasjonal utstilling i Stockholm Conny, Daisy og jeg. Vi koste oss på "jentetur" i varmen og det var flott trening for Daisy som var med å bodde på hotel for første gang. Hun sjarmerte de fleste og var utrolig rolig og grei. Skal vel ærlig innrømme at vi var på cacib-jakt i Sverige.Conny mangler et i et annet land for å bli internasjonal champion. Desverre for resultatet var Nana fra Danmark der med to Cabaka-tisper så vi kom hjem igjen med to reserve-cacib, men det var hyggelig med selskap og Nana tok noen fine bilder av både Conny og Daisy så vi får bare prøve å ta et cacib senere igjen (he-he). De to første bildene er av Conny og de tre andre er av Daisy. Bildene ligger også store på deres egne sider.

• 12/5-2012. NKK-utstilling i Kristiansand på to-årsdagen til C-kullet og både Cita, Charmy og Conny var med for dommer Leif-Ragnar Hjort. Cita cikk excellent og ble nr. 3 i åpen klasse. Charmy vant åpen klasse med excellent og ble til slutt 2.beste hanne med cert og cacib. Conny ble Best i rasen og ble dermed norsk, dansk, finsk og nordisk utstillingschampion på to-årsdagen og det var jo kjempegøy. En flott utstillingsdag for Kennel Rajuma ! Bildene under er av BIR/BIM, Conny og Charmy

•  13/5-2012. Dagen etter tok vi bilder hjemme i hagen og oppdateringer kan du se av Conny og Charmy og noen av de to + Khan som herjer i hagen her

• 9/4-2012. Påska er over. Vi har vært på hytta med 4 hvite og hadde også besøk av eldbjørg og Jørn med Eros og Cita så der var det fullt hus. Lite snø og steinhardt så det ble turer til fots. Litt merkelig i påska, men det gikk jo også fint selv om det ikke blir samme trimmen for de 4-bente. På bildene under er vi på tur med Daisy i sekk på magen og i pausa klatra ho på fanget til Geir for å få godbit. Sulten lita frøken. Flere bilder ser du her

• 18/4-2012 Nå har jeg endelig fått lagt inn bildene av valpene fra de er 8-10 uker, se  her. Under her er vi hos en kompis til fotografering.

• 19/2-2012. NKK-utstilling i Bø med 20 påmeldte samojeder for dommer Willemin Van Deijl. Cita og Brita fra Kennel Rajuma deltok og Cita ble 2. beste tispe med res.cert og res.cacib og Brita ble beste tispe og BIM med cert og cacib, vi gratulerer så mye !!! Bildene under er av Brita og Cita og av BIR/BIM.

• 14/2-2012. Valpene vokser og trives, det vil hver uke bli lagt ut nye bilder her

• 30/1-2012. En uke har gått og alle valpene vokser og trives. Dere kan se flere bilder her

• 23/1-2012. Ventetiden er over, i natt kom valpene, 4 hanner og 3 tisper. Fødselen gikk bra selv om alle unntatt den siste valpen kom med bakbena først og uten poser. En morkake kom sammen med første valp og så kom resten til slutt, merkelig. Den minste tispa trengte litt starthjelp, men nå ser det ut til at det går bra med alle sammen, de vokser og trives. Aurora pusler og steller og vil helst ha selskap av meg hele tiden. (he-he). Her slapper vi av hele gjengen.

• Fikk fine nye bilder av pappaen til valpene i dag.

• På torsdag var Aurora på besøk for å bli badet før fødselen. Hun begynner å få en fin liten mage nå så det blir spennende å se hvor mange valper som kommer ca. 24/1. Hun er fryktelig sulten om dagen og i fin form. Mens vi badet og stelte litt så fikk Øyvind og Geir seg en fin tur med alle de andre firbente.

• 7.-9/1 2012. En herlig helg på hytta er over. Endelig fikk vi prøvd skia skikkelig og det var deilig! Vi tok med oss Cita så hun skulle få prøve seg i skiløypa og Lille var her med Eros, Eldbjørg og Jørn så hun fikk gå løs på tur i Finnelia, ikke henne imot. På lørdag gikk vi 18 km. i fine løyper og jeg må si at de to unge var flinke, de dro jevnt og trutt. på søndag gikk vi "topptur" og da blir tempoet i løssnøen mye lavere. På toppene var det lite snø, helt avblåst av all vinden så der var det fint å løpe !